Danas je mnogim ljudima zanimanje „ćurčija“ protpuno strano
i nemaju pojma šta on pravi, a nekada je
bilo nezamislivo dočekati zimu bez proizvoda ovih majstora jer su oni
pravili odeću od jagnjećih, jarećih, ovčijih i kozjih koža i krzna.
Ovaj zanat,koji je još poznat i kao kožušćarski ,veoma je
star i smatra se da potiče iz srednjeg veka.
U Studeničkom tipiku
je zabeleženo da su ih nosili kaluđeri a 17. Veku ćurčije se
pominju u Banatu,Bačkoj i Sremu.
Sredinom 19.veka ovaj zanat je bio veoma razvijen
u jugoistočnoj Srbiji.
Zanat se učio tri godine nakon čega se dobijalo zvanje
kalfe.
Kalfa je bio polukvalifikovan majstor koji je posle još dve godine učenja
i usavršavanja polagao majstorski ispit.
SVETI ILIJA – ZAŠTITNIK
ĆURČIJA
Ćurčije su kao i ostale zanatlije imali svoj esnaf.
Esnaf je imao svoj grb,pečat i zastavu sa likom svetog Ilije koji je njihov zaštitnik.
Slava svih ćurčija je sveti
Ilija.
Postoji verovanje da je sveti Ilija bio ćurčija i to
najbolji.
Njegovi kožusi su bili najbolje uštavljeni i nisu
imali neprijatan miris koji imaju svi kožusi.
On je posle smrti ostavio jedan kožuh u nasledje ćurčijama
ali nikoga nije uputio u sve tajne svog zanata Zato su oni njega proglasili za
svog zaštitnika i sebi postavili za cilj da urade kožuh koji će biti najsličniji
onim koje je radio sveti Ilija.
http://www.starizanatisrbije.rs/
Mnogi su ćurčije izjednačavali sa šnajderima koji šiju kožu
mada su ćurčije nogo više od šnajdera.
Oni najpre, prerađuju
kožu, što je najduži i najteži deo posla, pa je tek onda šiju.
Kože za preradu su nabavljali od mesara a onda su počinjali sa struganjem kože od mešine posle čega se pristupalo štavljenju kože.
Koža se stavlja u kacu u kojoj je štav (mešavina vode, soli, mekinja i
kukuruznog brašna)u kojoj ostaje od 15 do 50 dana a s vremena na vreme se meša i prevrće.
Posle toga se
vadi i suši na suncu nekoliko sati i ručno i tegli dok se sasvim ne ispravi.
Koža se
rasteže na 120 santimetara dužine i 80 santimetara širine.
Ostaci mešine
se stružu gvozdenom teglicom i onda sledi čukanje(šibanje tankim prutom)
Sve je ovo potrebno stručno uraditi pre nego što
se počne sa krojenjem i šivenjem kože.
Nekada se koža šila čeličnom ćurčijskom iglom i dobar
majstor je mogao za jedan dan da sašije i tri kožuha.
Sa razvojem zanata pojavili su se i razni alati kao što su: mašina za šivenje kože, mašina levica,
dećušara, kalup za šubare, menđela za struganje koze, baker mašina za struganje.
Tako je zanatlija izradjivao proizvod od sirove kože do
gotovog proizvoda. .
Ćurčije su uglavnom pravile kožuhe od jagnjeće ili ovčije
kože s runom koje pokriva unutrašnju stranu kožuha a ovakav kožuh uvek zadržava svoj oblik.
On ne propušta
vetar i leti hladi,zimi greje i vodootporan je.
Prvi kožusi su u Srbiji bili bele boje i jednostavnog kroja
bez ikakvih ukrasa i služili su samo za
zaštitu od hladnoće a polovinom 19.veka
kožusi počinju da se boje i ukrašavaju .
BOJENJE KOŽE
Pored prvobitno belih,vremenom su kožusi počeli da se
ukrašavaju.
Koža se najpre farbala a boja se pravila od osušene
dudove,orahove,brestove I jabukove pečurke.
Pečurke
bi se istucale u drvenoj posudi i onda kuvale.
Dužina kuvanja je zavisila od
toga koliko bi trebala da bude intezivna boja.Ako se kuva duže,dobija se
tamnosmedja boja a ako se manje kuva,boja je svetlija.
Kada
se završi sa kuvanjem boja se procedi i pomoću krpe se nanosi na kožu koja je
prethodno učvršćena za tezgu da se pri bojenju ne bi pomerala.
Onda
se vlažna koža prebaci preko konopca i suši ali ne na direktnoj sunčevoj svetlosti.
Tek
kada se dobro osuši počinje se sa krojenjem i šivenjem.
UKRAŠAVANJE – CIFRANJE
Kožusi
su se uglavnom nosili na selu i nosili su ih i muškarci i žene i deca.
Devojački i momački kožusi su se posebno
ukrašavali raznobojnom kožom,koncem,vunom,finim
krznom,svilom,ogledalcima,čojom,filcom i kožnim ili metelnim dugmadima.
Šare su bile uglavnom cvetne u kombinaciji
sa srcima,lozicama i kružićima.
Mnogi kožusi su radjeni po narudžbini ali
su radjeni i za prodaju na vašarima a kasnije i u radnjama.
U Etnografskom muzeju u Beogradu se nalaze
kožusi uglavnom sa kraja 19.veka koji su prava mala umetnička dela.
Kožuh iz Srema(Etnografski muzej Beograd)
Pored gunjeva ćurčije su pravili i šubare za šta su koristili posebne kalupe.
Krajem 19.veka i početkom 20.veka sa razvojem gradova počeli
su da prave i bunde.Mušterije su donosile fotografije iz raznih časopisa a onda
su majstori pravili bunde ,mada sve
redje od jagnjećeg krzna jer su mušterije često donosile i krzno.
Od sredine 20.veka sa razvojem industrijske proizvodnje ovaj
zanat polako počinje da se gasi.
Malobrojne ćurčije koje još rade,uglavnom vršr prepravke i popravke
starih odevnih predmeta a samo izuzetno,za mušterije koje imaju želju da kupe
nešto stvarno kvalitetno izradjuju nove
proizvode.